TekstVaardig biedt ook opdrachten aan om met je leerlingen creatief te schrijven. Als leerlingen schrijven over datgene wat ze gelezen hebben, zullen ze de tekst ook beter begrijpen. En je eigen tekst schrijven, zal gaandeweg ook het leesplezier stimuleren.
De TekstVaardig-tekst dienst als inspiratiebron voor twee schrijfopdrachten en sluiten aan bij de tekstsoort en/of het tekstthema. Waar de tekst inhoudelijk over zal gaan, bedenken de leerlingen zelf.
Er zijn steeds twee schrijfopdrachten, zodat je leerlingen kunnen kiezen welke hen het meeste aanspreekt. Ze kunnen de opdracht geheel zelfstandig maken, en schrijven hun tekst op in een schrift of in een word document, net wat ze gewend zijn.
Voor de leerkracht is er ook altijd een korte lesinstructie opgenomen. Hier is in oogopslag te zien wat het schrijfdoel, en daarmee het leesdoel van de opdracht is. Schrijven doe je immers voor een ander. Ook zijn er tips om het schrijven gestructureerd aan te pakken en te bevorderen.
Het doel van de schrijfopdrachten in TekstVaardig kan als volgt omschreven worden: De leerling vergroot zijn taalgevoel, tekstbegrip en leesplezier door het oefenen van creatief, informatief en praktisch schrijven.
Goed om te weten!
Stichting Lezen haalt in een artikel uit 2017 diverse onderzoeken aan waaruit de positieve effecten van creatief schrijven gebleken zijn. Het vergroot het taalgevoel, tekstbegrip, leesplezier en zelfvertrouwen van leerlingen (o.a. Austen, 2005). Ook doorzien leerlingen die moeite hebben met lezen de betekenis en opbouw van een tekst van een ander beter, als zij zelf een verhaal vertellen en opschrijven (Anderson & Briggs, 2011).
Leerlooierstraat 6
4871 EN Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 205 01 00
service@schoolsupport.nl
Leerlooierstraat 6
4871 EN Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 205 01 00
service@schoolsupport.nl