TekstVaardig gebruikt verschillende soorten teksten om tot beter leesbegrip te komen. Een aanzienlijk deel hiervan is geschikt voor close reading. Dit betekent dat je ook een groot aantal van de teksten zonder close reading, maar met de hulpkaart kunt gebruiken. Uitgangspunt bij deze teksten is voorkennis ophalen, voorspellen, vragen bedenken en verbeelden.
1. Voor het lezen haal je de woordenschat en aanwezige kennis op.
Waar zal de tekst over gaan?
2. Tijdens het lezen laat je belangrijke woorden noteren.
Wat is de hoofdgedachte?
3. Tot slot verwerken je leerlingen de nieuwe informatie.
Welke beeld ontstaat er in je hoofd?
Bij alle teksten zijn er ook verwerkingsopdrachten om tot een beter leesbegrip te komen. De opdrachten zijn door je leerlingen zelfstandig te maken.
Het begint met een kruiswoordpuzzel. Dit is een leuke didactische manier om in de tekst de antwoorden op vragen te vinden, waarbij vooral woordenschat centraal staat.
Vervolgens zijn er verwerkingsopdrachten met dezelfde opbouw, wat herkenbaar is voor je leerlingen en ze daardoor geen extra instructie nodig hebben. Er is een invuloefeningen met moeilijke woorden, een opdracht met verwijswoorden, een opdracht waarbij de gebeurtenissen in de juiste volgorde geplaatst moeten worden, een opdracht waarbij het beste antwoord bij een zin gekozen wordt, en tot slot een opdracht met open vragen.
In de opdrachten zit een opbouw en bij alle opdrachten zijn antwoorden beschikbaar, zodat je leerlingen zelf na kunnen kijken.
Leerlooierstraat 6
4871 EN Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 205 01 00
service@schoolsupport.nl
Leerlooierstraat 6
4871 EN Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 205 01 00
service@schoolsupport.nl