TekstVaardig bevat meer dan 120 authentieke teksten. Een aanzienlijk deel van deze teksten is geschikt voor close reading. Als dit bij een tekst is aangegeven, dan helpen we jou met handreikingen voor close reading: drie stappen om interactief de tekst verdiepend en nauwkeurig te lezen. Je doet dit met de hele klas, met een kleine instructie-groep of in de RT-praktijk.
Het doel van close reading is om tot een beter begrip van een tekst te komen. De aanpak is in diverse onderzoeken effectief gebleken voor vrijwel alle leerlingen. Close reading zorgt voor een beter tekstbegrip (o.a. Strassner, 2015) en een hoger niveau van leren (o.a. Williams, 2014).
De close reading-aanpak is opgebouwd uit sessies rond een centrale vraag:
1. Wat zegt de tekst?
Je leest met je leerlingen de tekst een eerste keer door en stelt daarna hardop vragen over de inhoud van de tekst.
Bijvoorbeeld: welke dieren komen in deze tekst voor?
2. Hoe wordt het in de tekst gezegd?
Op een later moment lees je nogmaals de tekst en bekijk je met je leerlingen naar details, zoals moeilijke woorden, signaalwoorden en verwijswoorden.
Bijvoorbeeld: wat is het verschil tussen knagen en knabbelen?
3. Wat is de betekenis van de tekst?
Voor de derde keer lees je de tekst met je leerlingen en discussieer je met elkaar over de inhoud.
Bijvoorbeeld: welke vragen over knaagdieren heeft de schrijver beantwoord?
Goed om te weten!
Bij een goede close reading-les komt best wat kijken en we raden je aan je daar eerst grondig in te verdiepen. We noemen onze handreikingen dan ook geen instructie: het gaat om een extra suggesties.
Als je je wilt verdiepen in close reading, dan is het boek Close Reading (2018) van Diane Lapp een goed begin. Er worden overigens rond close reading ook trainingen aangeboden.
Leerlooierstraat 6
4871 EN Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 205 01 00
service@schoolsupport.nl
Leerlooierstraat 6
4871 EN Etten-Leur
Nederland
+31 (0)76 205 01 00
service@schoolsupport.nl