STAPPENMETHODE
informatie:
Schaakmethode
werkboeken 56 blz.
handleidingen 192 blz.
z/w
geÔllustreerd
bijlagen:
Handleiding Stap 1 voorbeeldbladzijden
Inleiding Stap 1
Opstapje 1 voorbeeldbladzijden
Screenshot 1 software
Screenshot 2 software
Werkboek Stap 1 voorbeeldbladzijden
 

Stap voor stap leren schaken
De Stappenmethode is een schaakmethode voor leerlingen op de basisschool. De methode bestaat uit zes stappen. Bij iedere stap hoort een handleiding met lessen voor leerkracht en werkboeken met opgaven voor de leerlingen. De eerste stap behandelt alle spelregels van het schaken. Veel aandacht is er daarnaast voor de basisvaardigheden die nodig zijn om het spel te spelen.

Unieke leerstofvolgorde om te leren schaken
In vergelijking met andere leerboeken kent de stappenmethode een unieke leerstofvolgorde. Het aanleren van mat stelt de methode zolang mogelijk uit. Dat wekt aanvankelijk verwondering op, maar de praktijk heeft inmiddels bewezen dat deze aanpak voortreffelijk werkt. Leerlingen leren echt goed schaken, zeker als ze genoeg tijd wordt gegund om veel te spelen.

Concentratie verbeteren en inzicht vergroten
Schaken doet een beroep op inzicht en op concentratie. Leren schaken is voor (hoog)begaafde kinderen een mooie uitdaging. Daarnaast helpt leren schaken leerlingen zich beter te concentreren.

Voor welke leerlingen is de Stappenmethode geschikt?
De Stappenmethode is geschikt voor leerlingen vanaf 9 jaar. Daarnaast zijn er de Opstapjes, deze zijn geschikt voor leerlingen van 5 tot 8 jaar.

Waaruit bestaat de Stappenmethode?
Stap 1: handleiding, werkboeken en software (handleiding en software zijn uitverkocht)
Stap 2: handleiding, werkboeken en software (software is uitverkocht)
Stap 3: handleiding en werkboeken
Stap 4: handleiding en werkboeken
Stap 5: handleiding en werkboeken
Stap 6: handleiding en werkboeken

Per stap wordt de lat steeds iets hoger gelegd.
Stap 1 begint met de spelregels en basisvaardigheden die nodig zijn om het spel te kunnen spelen. In Stap 2 maakt een start met tactiek en positiespel. Stap 3 borduurd voorts op de vorige stap met de toevoeging 'vooruitdenken'. Daarna gaat de moeilijkheidsgraad in Stap 4 omhoog, de tactiek in deze stap richt zich vooral op de voorbereidende zet. Ook beginnen positionele aspecten een bescheiden rol te spelen. Deze aspecten worden in Stap 5 verder uitgebouwd, tactiek krijgt hierin minder aandacht. Tot slot ligt de moeilijkheidsgraad in Stap 6 weer iets hoger. Strategie is hier erg belangrijk.

In de handleidingen zijn
Plus werkboeken opgenomen. Hierin staan onderwerpen die in de werkboeken weinig aandacht hebben gekregen. Ideaal voor verdieping.

Naast opgaven staan er in het werkboek geheugensteunen. Dit zijn korte samenvattingen voor de leerlingen van de les uit de handleiding. Bovendien kan elke stap worden afgesloten met een examen. Na een voldoende resultaat ontvangt de leerling het diploma van de bijbehorende stap.

De Opstapjes.
Voor kinderen van 5 tot ongeveer 8 jaar zijn er speciale werkboeken:
De Opstapjes.

Extra werkboeken
Een extra werkboek is opgesplitst in twee delen:
- Opgaven met dezelfde onderwerpen als in de 'normale stappen' (extra oefening en herhaling)
- Gemixte opgaven. Deze lijken het meest op een echte partij (er wordt geen thema aangeduid).


Art.Nr. EAN Omschrijving Adviesprijs Order
STP002Opstapje 2 wb (6-9 jr), 1ex.€ 4,95
STP015Stap 1 wb plus, 1ex.€ 4,95
STP021Stap 2 wb extra, 1ex.€ 4,95
STP025Stap 2 wb plus, 1ex.€ 4,95
STP029Stap 2, handleiding€ 10,95
STP039789077275108Stap 3 wb, 1ex.€ 4,95
STP031Stap 3 wb extra, 1ex.€ 4,95
STP035Stap 3 wb plus, 1ex.€ 4,95
STP04Stap 4 wb, 1ex.€ 4,95
STP041Stap 4 wb extra, 1ex.€ 4,95
STP045Stap 4 wb plus, 1ex.€ 4,95
STP05Stap 5 wb, 1ex.€ 4,95
STP051Stap 5 wb extra, 1ex.€ 4,95
STP055Stap 5 wb plus, 1ex.€ 4,95
STP065Stap 2 wb Vooruitdenken€ 4,95

Kerndoelenverantwoording:

0 Leergebiedoverstijgend: Deze uitgave is gericht op het ontwikkelen van algemene vaardigheden. Bij deze uitgave kan het zijn dat er geen specifiek leergebied wordt aangegeven. Deze uitgave is bijvoorbeeld gericht op het zelfbeeld, zintuiglijke en motorische mogelijkheden, omgaan met beperkingen, omgaan met hulpmiddelen of nieuwe media.
56 De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
58 De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Recensies

 

Anderen bekeken ook:
Concentreer en leerConcentreer en leer

lees meer Lees Meer
... omdat onderwijs ook Šnders kan